Mišo Ormos – 333 kresieb, 72 balónov, 6 malieb

Dátum podujatia: 15 dec 2018

15. 12. – 2. 2. 2018/VERNISÁŽ VÝSTAVY 15.12.2017 o 20:00 v Ateliéri budovy NOE (4. poschodie) v Merine

Výstavu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

Človek je nosnou témou mojej tvorby. Pozerám sa na neho kriticky, často až s dešpektom. Poukazujem na jeho náturu, na zlo, ktoré ho poháňa, na zlo, ktoré spôsobuje. Tématizujem jeho boje, pudy a smrteľnosť. Zaujíma ma človek dneška.

Zdrojom pre moju prácu je internet, kde sa človek zrkadlí. Som si vedomý, že toto zrkadlo je krivé. Zhromažďujem artefakty, ktoré vo virtuálnom priestore za sebou človek zanecháva. Archivujem ich, kategorizujem a využivam pre účely umenia. Keď cítim dostatočnú silu, výpoveď a symbiózu formy s obsahom v nájdenom materiáli, rátam s jeho využitím ako found-footage/ready made. Väčšinou je pre naplnenie mojej vízie dôležitá zmena média, spravidla prekresba respektíve premaľba fotografie.

Na mojej prvej samostatnej výstave v Trenčíne prezentujem tri polohy mojej tvorby.
Maľba – úplne nový a doposiaľ nevystavovaný cyklus šiestich metrových plátien s názvom Melting. Čierno-biele a na prvý pohľad abstraktné motívy vychádzajú zo satelitných snímok rozpadu ľadovcov.
Socha – presnejšie: procesuálna inštalácia. 72 svietiacich lietajúcich balónov, ktoré postupne hynú, sú metaforickým zobrazením života priemerného muža v našom regióne.
Kresba – obsiahle série kresieb, v tomto prípade Love, Pets a Houseplants vzišli z amatérskych fotografií nájdených na špecializovaných diskusných fórach spájajúcich prispievateľov na základe ich spoločných záujmov.
Výstavou sprevádzajú moje zápisky, poznámky a komentáre na stenách galérie.


“Ormos vníma objekty svojich kresieb v prvom rade ako osamelé bytosti, ktoré hľadajú spojenie s niekým, kto zdieľa ich „čudesnosť“ alebo naopak, obdivuje ju. Tieto kresby ukazujú, ako je prostá internetová exhibícia celkom bežnou ľudskou túžbou po prijatí.”
– Alexandra Barth, kurátorka výstavy Blues, Galéria Photoport, 2017

Ormošova tvorba sa priamočiaro uberá k témam efemérnosti, nestálosti, pominuteľnosti, ale aj existencializmu, ktoré autor programovo opakovane spracováva, často vo veľkom počte diel.
– Zuzana Danková, kurátorka výstavy Utečenci, Galéria DOT. 2016

Domnívám se, že se Michalovi podařilo vytvořit komplexní dílo využívající různá média vizuální kultury, která se velmi šťastně mezi sebou doplňují. Remedializcí, transformací médií jedno v druhé a jejich společnou kombinací vznikla práce, která využívá internetu jako primárního zdroje informací, ale pro jejich opětovnou materializaci využívá klasických uměleckých postupů. Zároveň se obsahově dotýká důležitých témat současnosti. A číní tak s veškerou vážností a naléhavostí.
– Tomáš Svoboda